A Huszonötödik
Túlélőverseny
NAGYHALÁL
kategóriájának
versenyszabályzata
A terepre induló buszokba csak a személyi igazolvány
és a fényképes, névre szóló dögcédula
felmutatásával lehet felszállni. A dögcédulákat a verseny végéig meg kell
őrizni, terepmesterekkel történő találkozáskor pedig ellenőrzésre át kell adni.
A Nagyhalál kategória
befutója 2009. május 17-én, vasárnap 17 és 20 óra
között lesz, a másutt pontosan megadott helyen, az Utazás Végállomásán (így még
eléritek az Utolsó Vonatot).
A pontos időt ezúttal is a Kossuth rádió (kevésbé
közismertebb új nevén mr1) pontos időjelzésének ötödik füttyszavával
definiáljuk. A megadott időintervallumon belül a beérkezés ideje nem számít
bele az eredménybe. A célban a csapat valamennyi tagjának egyszerre, kulturált
állapotban kell bejelentkeznie a Terepmestereknél, a dögcédulák felmutatásával,
valamint a versenynapló, az Utolsó Stafétusz és a megtalált Bonusok bemutatásával.
A versenynaplót csak akkor fogadjuk el,
ha a csapat az összefoglaló (cím)oldalt hiánytalanul kitöltötte, és a csapat
minden tagja aláírta. (Ha a csapat a versenynapló megfelelő rovatában nem jelzi
az általa teljesített kombinációkat és egyéb nyalánkságokat, akkor a
kiértékeléskor ezeket nem vesszük figyelembe!)
Ha a Nagyhalál kategória valamelyik csapata az
összes tereppontot sikerrel teljesítette, és ezzel már jóval a megadott idő előtt
végzett, és korábban haza szeretne menni, vegye fel a kapcsolatot a
terepmesterekkel a
06-20-9506-756 telefonszámon. Más esetben nem fogadunk el a megadottnál korábbi
kijelentkezést.
Türelmi
(idő)zóna: A
túl korán beérkező csapatoknak meg kell várniuk a megadott időszakot (korábban
ugyanis nem leszünk a helyszínen). A
legfeljebb fél órát késő csapatoktól a késésért percenként 5 pontot
levonunk, de célbaérkezésük még érvényes. A fél óránál többet késő, vagy
létszám-, illetve dokumentáció-hiányosan érkező csapatok szereplése
érvénytelen. A célbaérkezés végső határideje után a terepmesterek eltávoznak a
helyszínről, az ennél később érkező csapatokat nem várjuk meg és nem fogadjuk
őket. Felhívjuk a figyelmet arra a sajnálatos tényre, hogy a sokat késő,
érvénytelenül szereplő csapatok – a közlekedésnek hála – esetleg csak hétfőn
juthatnak haza.
Ismételten felhívjuk a versenyzők figyelmét arra,
hogy a részvételi díj a hazautazás
költségeit NEM tartalmazza, azokról mindenki maga gondoskodik!
Utólagos Vitalizáció: Ha egy csapat annyira
elanyátlanodik a sötét erdőben, hogy nem találja meg a legközelebbi pontok
egyikét sem, és nem tudja megkezdeni a versenyt, és teljesen elveszti élet- és
túlélőkedvét, mi megpróbáljuk életre galvanizálni: 50
pont levonás fejében eláruljuk neki, hogy hol tettük ki a buszból,– ehhez
fel kell hívni a 06-20-9506-756
mobilszámot, és azonosítani kell a csapatot. Ez a lehetőség csak a verseny
elején él, a terepbejárás megkezdéséhez nyújt segítséget. A későbbiekben
ugyanezen a számon kérhető Utolsó Vigasztalás (hiszen amúgy május 16-
Az Utazás Végállomásának pontos adatait másutt
közöljük a csapatokkal. Reméljük, mindenki ért a szóból. No meg a kommunikáció
és metakommunikáció egyéb formáiból. Ezt a képességeteket tesztelni szeretnénk.
Ezért kérjük, hogy miután rájött, hol a cél, minden csapat írja meg annak
adatait sms-ben a +36-20-9506-756 telefonszámra. Ezt az sms-t legkésőbb
vasárnap 12 óráig küldjétek el. Amennyiben eddig az időpontig nem érkezik
meg az sms, ezt a tényt úgy értékeljük, hogy a csapat nem tudta megfejteni a
rejtélyt, és a legjobb úton halad a végleges eltévedés és eltévelyedés
irányába. Ekkor automatikusan életbe lép a fentebb említett Utolsó Vigasztalás,
és külön kérés nélkül, ám 50 pont levonás ellenében megküldjük a csapatnak a
cél adatait. Ugyanez a helyzet akkor is, ha a csapat megírta, szerinte hol a
befutó, de tévedett. FONTOS! Előfordulhat, hogy – bár a verseny a
Távközlés Világnapjára esik – kommunikációs nehézségek lépnek fel, zavar támad az Erőben, és
nem tudjuk elküldeni a koordinátákat minden érintett csapatnak. Ezért ha ti nem
üzentétek meg nekünk a cél vélt adatait, de vasárnap 14 óráig nem kapjátok meg
tőlünk a felvilágosítást, próbálkozzatok telefonhívással elérni bennünket a
fenti telefonszámon. Jobb egy kis kommunikáció, mint nyolcvan ember a
hóviharban a kőszáli vár csúcsán dideregve…
FONTOS
SZABÁLYOK A VERSENYT ESETLEG FELADÓ CSAPATOKNAK
Kérjük, hogy a versenyt feladó, és hamarabb
hazautazó, illetve a verseny után is a terepen maradó csapatok értesítsék erről
sms-ben a Terepmestereket a 06-20-950-6756 mobilszámra írt "Feladtuk + csapatszám + csapatnév"
szövegű sms-ben. Az sms-t még a terepről történő hazaindulás előtt küldjétek
el! Az ezt az értesítést elmulasztó
csapatok tagjai a továbbiakban SOHA nem indulhatnak a Terepmesterek Grémiuma
vagy jogutódjai által rendezett egyetlen versenyen sem!
Egyben kérjük a versenyt feladó csapatokat, hogy
legkésőbb a versenyt követő hétfőn feltétlenül
juttassátok el hozzánk az addigi utatok során kitöltött versenynaplót
(legjobb, ha már a terepen átadjátok egy arra járó terepmesternek). Erre mindenképpen szükségünk van a verseny
menetének kiértékeléséhez. Amelyik csapat ezt elmulasztja, annak tagjai a
következő öt Túlélőversenyen nem indulhatnak el (másik csapat tagjaként sem).
KIZÁRÓ OKOK
A Terepmesterek mindennemű további indoklás,
kártérítés és a nevezési díj visszafizetése nélkül KIZÁRJÁK a versenyből azt a csapatot,
· amely a versenyszabályokat
megszegi (a részleteket lásd alább);
· amelynek akár egyetlen tagja
is alkoholos vagy kábítószeres befolyás alatt jelenik meg a belogolásnál, a
terepmesterek előtt, illetve a célban;
· amely (vagy amelynek egy
tagja) súlyosan megszegi a természetvédelmi és egyéb állami szabályokat, ezzel
veszélyeztetve a verseny folytatását;
· amely kulturált túrázóhoz nem
méltó viselkedésével, a tereptárgyak, a természetes vagy épített környezet
rongálásával vagy szennyezésével veszélyezteti mások testi épségét, a
természetet, vagy a verseny sportszerű lebonyolítását.
TILALMAK ÉS
FENYEGETÉSEK:
· Mindent szabad, amit sem a
hatályos törvények és jogszabályok, sem a jelen szabályzat nem tilt; és semmi
sem kötelező, amit a jelen szabályzat nem tesz kötelezővé.
· Tilos a természetvédelmi és
egyéb állami szabályok megszegése. Ha ezek betartását ellenőrző illetékessel
találkoztok, viselkedjetek kulturált, természetet tisztelő és védő egyéni
túrázóhoz illően!
· Ha a csapat a verseny során a
terepen Terepmesterrel találkozik,
köteles bemutatni a versenynaplóját, valamint a csapattagok dögcéduláit. (A
Terepmestert speciális dögcédula igazolja.) Emellett a Terepmesterek minden
kártyát ellenőriznek, arra kíváncsiak, hogy a csapatok megőrízték-e a kártyákat
ultizásra alkalmas állapotban.
· Tilos a tereppontokat rongálni, megsemmisíteni, megváltoztatni, elmozdítani, a
leolvasandó feliratokat felülírni, eltávolítani, a többi csapat
információszerzését más sportszerűtlen módszerekkel gátolni. Tilos a másik
csapat eszközeinek rongálása, kölcsönvétele
vagy eltulajdonítása.
· Tilos a bonusok és stafétuszok környezetének megváltoztatása, felismerhetetlenné vagy
megtalálhatatlanná tétele, a stafétusztartók eltávolítása vagy áthelyezése.
Tilos a tereppont „stafétusztalanítása”, azaz a megtalált stafétusz elvitele
anélkül, hogy azt a csapat a „hozott stafétusszal” pótolná.
· Tilos a verseny terepén
szemetelni, a növényeket letépni vagy lelegelni, az eredetileg a terephez
tartozó állatokat, valamint a bennszülötteket feleslegesen háborgatni. Ha valaki
mégis megteszi, a következményekért a Terepmesteri Grémium semmiféle
felelősséget sem vállal. Felhívjuk a figyelmet arra, hogy a verseny nagy része
védett területen zajlik, ezért a szemetelők és a környezet rongálói nem csak a
terepmesterek, hanem az arra hívatott szervek részéről is számíthatnak
büntetésre.
· Mindkét kategóriában tilos a csapatok szétválása! Az egy
csapatban nevezett, együtt induló versenyzők a verseny teljes ideje alatt
kötelesek együttmaradni. Ez alól csak a (hallótávolságon belüli) egészségügyi
séta jelent (ideiglenes) kivételt. Ha a terepmesterek a csapat induló
létszámánál kisebb csapattöredékkel találkoznak, öt perc türelmi időt adnak a
csapat összegyülekezésére. Ha ez nem történik meg, a szétválásért járó büntetés a csapat azonnali kizárása.
· Szigorúan tilos – bármely kategória résztvevői számára! – más csapattal
egyesülni, más csapattól információt szerezni, vele személyesen vagy telefonon
információt cserélni, vagy más módon
együttműködni. E szabály megszegése esetén mindkét érintett csapatot azonnal
kizárjuk!
· Tilos a külső segítség (pl. telefonon odarendelt autós ismerős), illetve
személygépkocsi, mikrobusz, terepjáró igénybevétele. Stoppolni vagy buszra
szállni szabad, de csak a szétválási tilalom betartásával. A stoppolás vagy buszozás tényét, idejét, kezdő- és célpontját be kell
jegyezni a versenynaplóba (új sorba, az érintett tereppontok közé) !
· Tilos a versenynaplóból lapot
kitépni, azt szétszedni, újra összeragasztani, vagy más módon hamisítani. A versenynaplót folyamatosan, pontonként
vezetni kell! A versenynapló utólagos, folyamatos kitöltését a szétválással
vagy más módon elkövetett csalás bizonyítékának tekintjük, és kizárással
büntetjük! Ha a csapattal találkozó terepmester a versenynapló folyamatos
vezetésének hiányát észleli, a csapatot azonnal kizárja!
A VERSENY MENETE ÉS ÉRTÉKELÉSE
A buszok a Gólyavár körüli
Kiszállás után a csapatok Feladatfüzetet és térképet kapnak. A
feladatfüzetben levő feladatlapok tartalmazzák a felkeresendő tereppontok leírását, (pl. az elágazásnál álló nagy
bükkfa oldalán derékmagasságban), és a velük kapcsolatos, megválaszolandó kérdéseket (pl: milyen név van a fába vésve?). A
választ nem a feladatfüzetbe, hanem a másik füzetbe, a (jelen pillanatban
általad olvasott) szabályzatot, valamint üres táblázatokat tartalmazó Versenynapló megfelelő rovatába kell
írni. A Versenynaplót kizárólag golyóstollal vagy rosttollal szabad kitölteni,
a ceruzával írott válaszokat nem vesszük figyelembe.
Minden tereppont esetén
jelezni kell a Versenynapló megfelelő rovatában a felkeresés idejét, enélkül a válasz nem érvényes! Emellett be
kell írni a tereppont számát is (ez a feladatfüzetből tudható). A Versenynaplót
folyamatosan kell vezetni! Az egyes
tereppontokon beszerzett információkat azonnal be kell írni. A kis cetliken
gyűjtögetett, „majd-később-beírjuk” jellegű válaszok a szétválással
megvalósított csalás gyanúját keltik fel, a legtöbb esetben nem alaptalanul. Az
ily módon kitöltött versenynaplókat nem fogadjuk el, a csapatot kizárjuk. A
csapatokkal a terepen találkozó terepmesterek ellenőrzik a Versenynapló
állapotát, és láttamozzák azt (aláírásuk 5 pontot ér, naponta legfeljebb egy
alkalommal). Ha a csapattal találkozó terepmester a versenynapló folyamatos
vezetésének hiányát észleli, a csapatot azonnal kizárja!
A tereppontok kb felénél a
feltett kérdés mellett a feladatlap négy választ is tartalmaz. A feladat
megoldása egy nagybetű: A, B, C vagy D. A betűt nem a kérdéshez kell beírni,
hanem a másik füzetben, a Versenynaplóban a Válasz (ha van) rovatban kell rögzíteni.
A tereppontok másik felénél a
válasz nem férne bele az A-B-C-D válasszal jellemezhető kategóriába. Ezekre a
kérdésekre a Versenynaplóban saját szavaitokkal, illetve rajzotokkal kell
válaszolni, a megfelelő pontszám ellenében.
A Versenynaplót a kérdésre
adott választ gondosan megfontolva, pontosan és olvashatóan töltsétek ki! Az átfirkált, utólag javított válaszokat
nem fogadjuk el, az adott tereppont teljesítése ebben az esetben
érvénytelen! Ha mégis elszúrtátok a választ, húzzátok át az egész sort, és a következő sorba írjátok be a helyes
választ. Későbbi javítás, a tereppont újabb szerepeltetése érvénytelen!
A megjelölt tereppontok közül
a csapatok tetszőlegesen sokat, tetszőleges sorrendben kereshetnek fel. A
kérdésre adott helyes válaszért kapható pontérték az adott tereppont
szépségével, valamint felkeresése, megtalálása és a válasz nehézségével
arányos. Ez az érték a feladatfüzetben szerepel (a Sz / N oszlopban: szépség +
nehézség).
Figyelem! A tereppont kérdésére adott helyes válasz önmagában még nem elég a
tereppont érvényességéhez, és a pontérték bezsebeléséhez. Ehhez a Stafétusz megfelelő kezelése is szükséges (lásd alább).
STAFÉTUSZ (leánykori nevén vándorbonus)
Ez a versenyszabály a
Huszonkettedik Túlélőversenyen debütált, és nagy sikert aratott. Ezért most is
alkalmazzuk, megfelelő továbbfejlesztéssel.
Minden terepponton található
egy STAFÉTUSZ, azaz egy átlátszó műanyag kapszulába dugott
cédula, kívülről is olvasható feliratokkal (ezért a papírt nem kell, és nem is
szabad kipiszkálni a kapszulából!). A Feladatfüzetben pontosan jelöltük, hogy
az adott terepponton hol dugtuk el a stafétuszt. A Kishalál és a Nagyhalál
kategóriákhoz NEM tartozik külön-külön stafétusz, minden csapat
ugyanazokat a Stafétuszokat keresi és kezeli. A terepen kezdetben eldugott stafétusz
sorszáma megegyezik az adott tereppont sorszámával.
Ugyanilyen (400+csapatszám sorszámú)
stafétuszt kap a csapat induláskor, kapszulástul. Emellett a terepen kószáló
Terepmestereknél is vannak stafétuszok.
ALAPSZABÁLY: Minden csapatnak minden általa felkeresett terepponton meg kell
találnia az elrejtett stafétuszt, és ki kell cserélnie a magával hozott stafétuszra,
majd ezt a cserét rögzítenie kell a versenynaplóban (részletesen lásd alább).
Enélkül a tereppont teljesítése nem érvényes, nem fial pontot, és nem számít
bele a kombinációkba sem!
A korábbi versenyek bonusaival
ellentétben a stafétuszt nem begyűjteni és szétcincálni kell, hanem kicserélni az éppen a csapatnál található stafétusszal.
Minden felkeresett pontnál a csapat feladata megtalálni a stafétuszt, kicserélni,
és magával hurcolni a következő tereppontig. Figyelem! A stafétuszt NEM KELL
kihúzni a műanyag kapszulából, azzal együtt kell továbbvinni! Ugyanakkor a stafétusz
helyébe el kell helyezni az előző
tereppontról odahurcolt stafétuszt (az első érintett terepponton pedig a
csapat által az induláskor kapott Első Stafétuszt). A rendszer akkor működik jól, ha a csapatok nem túrják szét, nem
semmisítik meg a stafétuszok elhelyezésére szolgáló odúkat, üregeket és egyéb
rejtekhelyeket, így még a sokadik arra járó csapat is zavartalanul tud stafétuszt
cserélni.
FONTOS! Mindkét (a talált és az elhelyezett) stafétusz számát fel kell jegyezni
a Versenynapló megfelelő rovataiba, az adott tereppont sorába. Kérjük, hogy a stafétusz megtalálása
és cseréje után azonnal könyveljétek be
az eseményt (pontos idejével együtt) a Versenynaplóba. Előfordulhat
ugyanis, hogy miközben a csapat még a terepponton
pihen, közben megérkezik egy másik csapat, és tovább cseréli a stafétuszt. Az
időrend esetleges megbomlása pedig gyorsan tovaterjedő zavart keltene az Erőben,
és ez esetleg mindkét csapatot megfosztaná jól megérdemelt pontjaitól…
A tereppontok pontszáma
szépségüktől és nehézségüktől függ, elnyerésére természetesen helyes választ
kell adnotok a tereppont kérdésére. A pontértéket a feladatlap jelzi az adott
tereppont leírásánál. A tereppont értékét azonban csak akkor írjuk jóvá a
csapatnak, amennyiben a csapat a ponthoz
tartozó stafétuszt megtalálja, kicseréli, átviszi a következő pontra, majd azt
ott a legközelebb arrajáró csapat megtalálja, és versenynaplójába bejegyzi.
A csapat által érintett
utolsó tereppontról elhozott UTOLSÓ
STAFÉTUSZ számát fel kell jegyezni a Versenynapló címoldalára, az Utolsó
Stafétuszt pedig célbaérkezéskor le kell adni a Terepmestereknek – ez a stafétusz (és vele az utolsó érintett
tereppont) ekkor lesz érvényes.
A stafétuszok a
változatosságot szeretik. Szeretnek minél több csapattal megismerkedni, a
lehető legnagyobb varianciával, az
ismétlődést nem tűrik. Ha 5 vagy több különböző stafétusz azonos sorrendben
bukkan fel két csapatnál (más szóval: 5 stafétusz vándortörténetében ugyanaz a
két csapat a két egymást követő állomás), akkor ezek a stafétuszok (mind az öt
vagy több!) elszomorodnak, érvényüket és értéküket vesztik.
A verseny során a terepen
kószáló Terepmesterek saját stafétuszaikat becserélik az eldugott stafétuszokra,
illetve a velük találkozó csapatoknál levő stafétuszokra, így előbb-utóbb
minden stafétusz forgalomba kerül, és megkezdi stafétáját. A Terepmesterrel
történt találkozáskor bekövetkező stafétusz-cserét a Terepmesterek jegyzik be a
csapat Versenynaplójába.
PÓTSTAFÉTUSZ helyett
FOTÓSTAFÉTUSZ
A fenti szabályokból látható,
hogy a terepponthoz tartozó stafétusz megtalálása kritikus jelentőségű. Mi a
helyzet tehát, ha a csapat a Feladatfüzetben szereplő leírás alapján nem
találja meg a stafétuszt?
A legelső és leggyakoribb
lehetőség az, hogy nem a megfelelő terepponton vagytok. Sok a hasonló csúcs,
szikla, tisztás, les vagy útkereszteződés a terepen… Először is ellenőrizzétek,
hogy valóban ott vagytok, ahol gondoljátok! Ne csak a stafétusz vagy a bonus
lelőhelyének leírására figyeljetek, hanem a terepponthoz tartozó kérdésre is. Ha
arra nem tudtok egyértelműen válaszolni, akkor igen valószínű, hogy rossz
helyen vagytok. Másik terepponton, vagy NEM terepponton – ilyenből is
akad jónéhány a
terepen…
Ha ez rendben van, lehet,
hogy a helyes terepponton, de nem a megfelelő fa tövében vagy sündisznóüregben
keresitek a Stafétuszt. Lehet, hogy ugyanazon a tisztáson öt jellegzetes öreg
fa is található… Az ilyen eseteket igyekeztünk elkerülni, illetve egyértelműen
fogalmazni, de azért mindig becsúszhat hiba. Nézzetek tehát jól körül a tereppont
környékén, és olvassátok el figyelmesen a leírást!
Előfordulhat, hogy minden
stimmel, megvan a leírásnak megfelelő lyuk is, de mégsincs benne a stafétusz.
Ilyenkor vagy elvitte a sündisznó (ez eddig még soha sem fordult elő, de nem
zárható ki), vagy elvitte egy korábban ott járt csapat (tévedésből vagy
rosszindulatból, ne firtassuk…)
Az ilyen, végsőkig elkeseredett
helyzetek megoldására szolgál a csapatoknak a FOTÓSTAFÉTUSZ új, a jelen
versenyen debütáló intézménye. Ez egyszerűen annyit jelent, hogy ha biztosak
vagytok abban: a megfelelő helyen vagytok, de mégsem találjátok a helyi
rezidens stafétuszt, akkor vegyétek elő az előzetes hirdetmény alapján
magatokkal hozott fényképezőgépet és-vagy mobiltelefont, és készítsétek el a
csapat és az inkriminált tereppont békés együttélését ábrázoló fényképet. A
képen legyen rajta az összes csapattag (abból, aki a fotót készíti, legalább
egy kósza kéz látszódjon), valamint a tereppont egy vagy több jellegzetessége,
amelynek alapján a Terepmesterek azonosítani tudják a helyszínt, és
igazolhatják, hogy valóban ott jártatok. Ha tehát pl a kérdés egy fa törzseinek
számára vonatkozik, fotótokon szerepeljen a csapat mellett vagy mögött a fa,
mind a hét törzsével. A felvételt a célba éréskor, a Versenynapló leadásakor a
magatokkal hozott adatkábel közvetítésével töltsétek át a Terepmesterek
számítógépére. A kérdéses tereppont teljesítését csak akkor fogadjuk el, ha a
csapat helyesen válaszolt a ponthoz tartozó kérdésre, és fényképpel igazolta,
hogy valóban járt is ott. (Arról, hogyan tudnak helyesen válaszolni a
terepponthoz tartozó kérdésre azok a csapatok, amelyek nem is jártak a
helyszínen, vannak sejtéseink és rossz tapasztalataink. Ezek számát a jövőben
nem szeretnénk gyarapítani, ezért inkább a csapatokat ábrázoló fényképek gyűjtésébe
kezdünk…)
A
Fotóstafétusz bevetését pontosan, időponttal és stafétusz-számokkal AZONNAL
könyveljétek le a Versenynaplóban, emellett pedig AZONNAL (helyben, vagy
a legközelebbi térerővel bíró helyről, de legkésőbb 30 perccel az esemény után)
értesítsétek a terepmestereket a 06-20-9506-756 számra küldött sms-ben.
(Formátum: „a 45. sz. csapat 13:32-kor a 49. terepponton nem talált stafétuszt,
csapatfotót készítettünk.) Minden adat szerepeljen!)
Ezzel
a szabállyal persze könnyen vissza lehet élni: mennyivel egyszerűbb egy fotót
készíteni, mint a tüskebokorban megkeresni az eredeti stafétuszt… Ezért kérjük,
ezzel a lehetőséggel csak a végső esetben, Utolsó Vigaszként éljetek.
Másrészt
ha egy későbbi csapat megtalálja az eredetileg a helyszínen levő, de a kérdéses
csapat által nem elég alaposan keresett stafétuszt, akkor a Fotóstafétuszt
igénybe vevő csapat számára az adott tereppontot nem írjuk jóvá, és nem számít
bele a kombinációkba sem. Érdemes tehát a Fotóstafétusz intézményét valóban
csak a végső esetben használni, ha teljesen biztosak vagytok a dolgotokban.
BONUS (a régi fajta)
A tereppontok mindegyikén (a stafétuszokon
kívül) BONUS (leragasztott műanyag
tokba rejtett, számozott és csontvázzal díszített cédula) található, ezt a
feladatlap jelzi. Minden terepponton külön bonust rejtettünk el a Kishalál és a
Nagyhalál kategória versenyzői számára. A bonus megtalálása egyszeri esemény, a
megtaláló csapat a bonust magával viszi, és bemutatja a célban –
ezért a csapat plusz pontokat kap. Az egyes bonusok
értékét a Feladatfüzetben feltüntettük. Ha egy csapat bonust talál, kérjük
azonnal jelezze a Versenynapló megfelelő rovatában: az adott tereppont sorába,
a Bonus oszlopba írjátok fel a megtalált bonus számát! A verseny végén az
összegyűjtött bonusokat be kell mutatni a terepmestereknek (utána hazavihetitek
őket), valamint sorszámukat fel kell
jegyezni a Versenynapló címlapjának megfelelő rovatába is. A másik kategóriának szánt bonus –
véletlen vagy szándékos – megtalálásáért NEM JÁR PONT! Nem érdemes tehát a
másik kategória bonusaira vadászni...
TEREPTAN (bevált műfaj)
A terepen elhelyezett Stafétuszok mindegyike tartalmaz egy a terepre
vagy a környék kultúrtörténetére vonatkozó extra
kérdést is. (Sőt, a számán és a kérdésén kívül mást nem is tartalmaz…) Minden
helyes válasz 5 pontot ér. E kérdésekre a megtaláló csapat a stafétusszal
való találkozás pillanatában általában nem tudja a választ. Ezért célszerű a
kérdést (persze a stafétusz számával együtt) feljegyezni, hátha később
válaszolni tudtok rá. Ezt megkönnyítendő a Versenynapló hátuljában elhelyeztünk
egy Tereptan című táblázatot, a megfelelő rovatokkal. Ebbe kérjük beírni
a megszerzett stafétusz számát, a megszerzés idejét, és a stafétuszon talált
kérdést. (Ezt azért kell felírnotok, mert a következő terepponton elbúcsúztok a
kérdéses stafétusztól…)
A tereptani kérdések a
terep figyelmes tanulmányozásával, az információk gondos begyűjtésével
megválaszolhatók. Előfordulhat (sőt tipikus), hogy a terep egyik részén
megtalált stafétuszban rejlő tereptani kérdésre csak a terep másik végén, sok
kilométerrel és órával odébb találjátok meg a választ. Ezért kérjük a Tereptan
rovatban a válasz mellett annak megadásának időpontját is feltüntetni, valamint
azt is, honnan tudtátok meg a választ (nem elfogadható: eszünkbe jutott,
megsúgta a róka, lottón nyertük stb).
A tereptani kérdésekre EGYETLEN
helyes válasz adható. Találgatni, blöffölni nem érdemes. A legtöbb kérdés fura,
olykor szokatlan mondatfűzése is arra utal, hogy azokat csak egyetlen módon, a
terepen megtalált, azonos fogalmazású információforrás alapján lehet
kiegészíteni. Ezért kérjük, hogy a megtalált választ SZÓ SZERINT
jegyezzétek le! Így kaphattok az esetleg húsz km-rel és tíz órával ezelőtt
megszerzett, majd továbbadott stafétuszra 5 pontot.
Vagy éppen mínusz tíz
pontot is! A blöff, a hibás válasz ugyanis ennyit ér. Mindenképpen
bizonyosodjatok meg arról, hogy a terepen talált információforrás az adott
kérdésre vonatkozó választ tartalmazza, és pontosan jegyezzétek le azt!
A Tereptannal kapcsolatban
felmerülhetnek kisebb nehézségek is. Pl az, hogy a csapat nem jár arra, amerre
a helyes válasz található. Az is lehet, hogy ugyanaz a stafétusz vagy ugyanaz a
kérdés többször kerül a kezetekbe – a válasz természetesen csak egyszer számít.
(A tereptani táblázatban ezért szerepel a stafétusz első megtalálásának
időpontja.) Arra is kell számítani, hogy a terepre eredetileg kihelyezett
stafétuszok egy idő után helyet cserélnek a csapatok által hozott, kérdés
helyett a csapat nevét tartalmazó stafétuszokkal. (Egyes csapatok neve olyan
kacifántos, hogy mások esetleg kérdésnek nézhetik. Ezért jegyezzétek meg: a
terepi, kérdést tartalmazó stafétuszok számozása 1–300 közötti, a csapatoké 401–460
közötti, a terepmestereké pedig 301-400 közötti.) Más csapat kezdő stafétuszába
botolva nem juttok kérdéshez, nincs mire válaszolni. Ezt hívják egyéni (vagy
csapatos) szociális problémának.
Súlyosabb eset az, ha egy
csapat egy másiktól akarja megvásárolni vagy megtudakolni a kérdéséhez tartozó
választ. Ez szigorúan tilos! Sőt, utána is tudunk járni, hiszen mi
tudjuk, hol, melyik terepponton lehet az adott kérdésre választ szerezni, és ha
a csapat nem járt ott, mégis beírja a választ, akkor nyilvánvaló csalást
követett el. Ilyenkor életbe lép jelen versenyszabályzat néhány oldallal
ezelőtt szereplő, a tiltott információcserére vonatkozó passzusa.
A Tereptan intézménye a
korábbi, bonusokba rejtett Extra kérdések helyébe lép. Azokra csak a bonust
megtaláló kevesek felelhettek (ha tudtak), ezzel szemben egy stafétusz – és a
belé írt kérdés – akár húsz csapat kezén is átmehet. Így a kérdések, és a
válaszokban rejlő hasznos információk remélhetőleg sokaknak jelentenek
tanulságot és sikerélményt, no meg sok pontot is.
A befutó előtt a Versenynapló
címlapján adjátok meg a megválaszolt tereptani kérdések számát is.
KOMBINÁCIÓK
Bizonyos tereppontoknak – bár
földrajzilag távol esnek egymástól – valamilyen értelemben közük van egymáshoz
(pl. az összes felkeresendő kocsma – bár idén ilyen egy sem lesz… ). Ezeket a
tereppontokat egy-egy kombinációba foglaltuk. A kombinációk neve ezúttal a
korábbi semleges „csúcs”, „fa” stb helyett kissé líraibb lett – de ez reméljük,
senkit sem zavar meg… Amelyik csapat az egy kombinációhoz tartozó minimálisan szükséges számú tereppontot
felkeresi, kombinációs jutalompontokat
kap. Ha a kombináció több, illetve összes
pontját teljesíti, további extra pontok járnak. Ezek a pontok bizonyos
számú, a kombinációhoz tartozó tereppont teljesítésével fokozatonként
növekednek. (Van olyan kombináció is, ahol a minimális és az összes pont
egybeesik!) Ha viszont a csapat a megadott minimumnál kevesebb pontot érint,
egyáltalán nem kap pontot a kombinációért. A Feladatfüzetben külön oldalon
megtalálható az a táblázat, amely pontosan megmutatja, melyik kombináció hány
érintett tereppontjáért hány jutalompont jár. Minden kombinációnál jelöltük,
hogy a kombináció összes tereppontjának teljesítése az előző szinthez képest
hány pluszpontot eredményez. Az egyes kombinációkhoz tartozó tereppontok
szokásos felsorolása azonban most hiányzik.
Ehelyett egy japán származású
számkeresztrejtvényt találtok majd, amelynek megfejtése remélhetőleg senkinek
nem okoz majd gondot, és nem hátráltatja szokásos éjszakai teendői (töprengés:
jajholisvagyok, jóistenemmerremenjek, loholás a tereppontok és a bonusok felé,
a terepmesterek felmenőinek emlegetése stb) elvégzésében. A rejtvény megfejtése
után az első sorban kapott számokhoz nullát, a második sorban kapottakhoz
15-öt, a harmadik sor számaihoz 30-at, és így tovább, az utolsó sor számaihoz
210-et kell hozzáadni. Az így kapott végleges táblázatból az egyes
kombinációkhoz tartozó tereppontokat a kombinációs rostélyos segítségével lehet
leolvasni. Ugye egyszerű?
Ha egy csapat egy vagy több
kombinációt teljesít, kérjük jelezze a versenynapló összefoglaló címoldalán a
megfelelő rovatban! A Versenynaplóban nem jelzett kombinációkat nem vesszük
figyelembe! A kombinációk teljesítése szempontjából az a pont számít
érvényesnek, ahol a csapat helyes választ adott a kérdésre, és kicserélte a stafétuszt.
A bonus megtalálása önmagában nem teszi érvényessé (és a kombinációban
figyelembe veendővé) a tereppontot.
SAJÁTKÁRTYA-KOMBINÁCIÓ
A buszbaszállás előtt a
csapatok képviselői egy kártyát húztak. (Remélhetőleg jól megőriztétek őket.) A
kártyák a Terep egy részét jelölik – hamarosan rá fogtok jönni, milyen
módon. A terep eme része a csapat sajátterülete, itt tud teljesíteni egy
sajátos kombinációt. Nem kötelező, de mindenképp érdemes felkeresni az ehhez a tereprészhez
tartozó, a sajátkártya-kombinációba tartozó tereppontot. Arra kérjük a
csapatot, hogy e ponton készítsen olyan fényképet vagy fényképeket, amelyek a
csapat összes tagját ábrázolják, valamint jól felismerhetők rajta ama tereppont
feltűnő jellegzetességei (a nevezetes hétágú fa, a mérges hangyák bolya, a
feneketlen sziklaszakadék, a vérengző dúvadak ketrece stb). Fényképezőgép egy
korábban tárgyalt szabály értelmében úgyis van minden csapatnál. E fotót a
célbaérkezéskor másoljátok át a Terepmesterek számítógépébe. Ha minden jól megy,
a Huszonötödik avagy jubileumi Túlélőverseny weblapján e képekkel ünnepeljük
majd a megpróbáltatásokat diadallal túlélő csapatokat. A sajátkártya-kombináció
teljesítését a Versenynaplóban a megfelelő válasz mellé írt, jól látható,
bekarikázott SK (sajátkártya) bejegyzéssel kérjük jelezni. Ezért (ha fénykép is
készült a terepponton, és azt rendben megkaptuk) a csapat extra 25 pont
jutalomban részesül.
KÖTELEZŐ TEREPPONTOK
A terepen van néhány olyan
szép tereppont, amelyeket egyszerűen nem szabad kihagyni. Ezért őket nem is
szabad kihagyni. A terep három sarkában valóságos zenekar várja a csapatokat:
egy igazi kőhangszer-trió. A Nagyhalál kategóriában a verseny teljesítésének egyik
feltétele, hogy a csapat érvényesen érintse a 71., 100. és 176. számú tereppontokat.
TOPOLEXIA
A sokéves tapasztalat szerint a csapatok rengeteg
turistatérképet cipelnek magukkal a túlélőversenyekre. Igazából nem is értjük,
hogy miért, hiszen a versenyeken általában csak egy, ritka esetekben két
térképre van szükség, a többi csak holt teher… Volt! Eddig! Ugyanis örömmel
jelentjük a versenyzőknek, hogy megtaláltuk a felesleges térképek
hasznosításának praktikus, egyben pontszerzésre is alkalmas módját. Mivel az
előzetes tájékoztató levélben javasoltuk (ti pedig buzgón követtétek tanácsainkat),
mára már bizonyára nagyon értetek a térképek olvasásához. Hát most ezt kell
tenni: tanulmányozzátok a magatokkal hozott térképek földrajzi névanyagát,
kihagyva belőle a települések neveit. Hegy, víz, dűlő, rét, szikla, erdő,
kunyhó, csárda stb neve jöhet! Olyan objektumokat kell keresnetek, amelyek
nevének első három betűje megegyezik a jelen verseny egyik tereppontja
(általunk adott) nevének első három betűjével. Sportszerű nehezítésként
természetesen csak olyan tereppontok jöhetnek szóba, amelyeket a csapat a
verseny során érint, és sikeresen teljesít. Ha ennek megfelelő kezdetű
földrajzi nevet találtok valamelyik térképeteken, írjátok be a Versenynapló
Topolexia rovatának egyik rubrikájába. Jelöljétek meg a tereppont számát,
nevét, a megfelelő földrajzi objektum nevét, és azt, hogy melyik térképetek milyen
koordinátájú helyén találtátok meg az objektumot. (Célszerű a turistatérképek
négyzetes beosztásának koordinátáit használni, pl É16, K09 formában. Az adott
kockában már mi is megtaláljuk az ojjektumot, feltéve, ha tényleg ott van.) A
térképek és a földrajzi nevek idővel változnak, ezért jelöljétek meg, milyen
kiadású, milyen évjáratú térképet használtatok. Természetesen csak az a térkép
játszik, amely valóban itt van veletek a versenyen, nem pedig az, amelyet egy
haverotok nézeget jó meleg szobájából az interneten. Ezért a célbaérkezéskor
kérjük bemutatni a csapat által a Topolexia feladatának teljesítése során
felhasznált, a táblázatban szerepeltetett térképeket. Egy terepponthoz egy
térképről csak egy találatot fogadunk el. Ugyanazt a terepponti nevet azonban több
térképen is megtalálhatjátok, ezek külön találatoknak számítanak, feltéve, ha a
két térkép nem ugyanazt a területet ábrázolja J. Egy helyes térképi
találatért 2 pont, emellett minden felhasznált térképért 3 pont jár.
A Huszonötödik Túlélőverseny érvényes
teljesítésének feltétele a Nagyhalál kategóriában:
a 3
kötelező pont korábban leírt érintése és teljesítése,
valamint legalább két kombináció legalább másodfokú (a minimális
tereppontszámnál eggyel nagyobb fokozatú) teljesítése.
Emellett
természetesen az is szükséges, hogy a csapat a megadott időintervallumban
teljes létszámban befusson az Utazás Végállomására, és leadja megfelelően
kitöltött és aláírt Versenyfüzetét, átmásolja fényképeit.
(Egy tereppont érvényes
teljesítésének feltétele a kérdésre adott helyes válasz, valamint a stafétusz
megfelelő kezelése és érvényesítése, lásd ott.)
A verseny értékelése a beadott versenynaplók
alapján, a tereppontokhoz tartozó, illetve a stafétuszokban talált tereptani
kérdésekre adott válaszok, a begyűjtött bonusok, a topolexia-feladat, valamint a
teljesített kombinációk alapján történik, a megadott pontozási rendszer
szerint. Egy tereppont kérdésére adott tudatos
rossz válaszért, blöffért előjelváltás (gy. k.: a helyes válaszért adható
pontszám levonása) jár! Az ilyen
tereppont természetesen a kombinációkba sem számít bele. Mivel a csapatok közti
információcsere tilos, több csapat egybehangzó hibás válasza az összes érintett
csapatnak a versenyből való kizárását vonja maga után!
Az eredményhirdetés és díjkiosztás helyét és időpontját a versenyt
követően a weblapon tesszük közzé. Ekkor adjuk át a díjakat – speciális
túlélőpólót és más értékes jutalmakat – az egyes kategóriák három–három legjobb
csapata tagjainak. Az eredményt közzétesszük a csapatoknak küldött e-mailben és
a túlélőverseny weblapján is.
Túlélésre fel: győzzön az erősebb karom, szexibb test, élesebb ész,
pontosabb iránytű, fittebb túrabakancs, kifinomultabb hetedik (sőt huszonötödik)
érzék! Várunk benneteket úton és
útfélen, piros háromszöggel jelzett és jelzetlen ösvényeken, árkon és bokron
túl, célban és céltalanul is, sőt! Jó versenyzést, pocsék időt, izgalmas
élményeket, sikeres túlélést minden versenyzőnek!
Legyen veletek az (átv-, tér-, felhajtó-, habv-, kev-, stb.) Erő összes
(sötét, világos és pepita) oldala!
A Terepmesterek Grémiuma